Red dot design award for Magnetic Grabber

Magnetic Grabber® vinner produktdesignpriset red dot award 2011

14 april 2011 Förra året lanserade Plymovent en ny produkt på brandstations- och fordonsmarknaden: Magnetic Grabber. Nyligen vann denna produkt designpriset red dot award 2011.

Magnetic Grabber är en patentsökt lösning för att evakuera fordonsavgaser. Den har utvecklats för att möjliggöra snabb, enkel och kontrollerad till-/frånkoppling mellan avgasröret och avgasutsugssystemet.

Ferdinand Coehoorn, direktör för Forskning & utveckling på Plymovent, svarade entusiastiskt: “Detta är en fantastisk prestation; inte bara för Plymovents innovationsteam, utan även för vår designbyrå NPK. Dess kombination av topprestanda, användarvänlighet och tilltalande design måste ha varit det som övertygade red dot-juryn. Det är en stor ära, eftersom red dot är ett välrenommerat institut och utmärkelsen bekräftar den höga kvaliteten på designen på vår Magnetic Grabber.”

Marc Laan, produktchef VEX/Fire lägger till: “'click-and-seal'-konstruktionen är ett stort genombrott på marknaden för munstycken. Deltagarna vid Interschutz 2010 - den internationella mässan för räddningstjänst, brandförsvar, katastrofhjälp och säkerhet - var mycket entusiastiska under den officiella produktlanseringen. Det finns en stor efterfrågan på Magnetic Grabber, särskilt i USA. Vi har redan utvecklat olika storlekar av produkten för att fylla våra kunders olika behov; Magnetic Grabber finns nu tillgänglig i 75 mm, 100 mm och 125 mm.”

4 juli 2011 tar Plymovent officiellt emot designpriset red dot. Mer än 1000 gäster från sektorerna design, industri, samhälle och media kommer att hylla vinnarna under evenemanget, vilket traditionellt äger rum i operahuset i Essen, Aalto-teatern. Inte bara kommer Magnetic Grabber® att visas i årsboken från red dot, den kommer även att uppvisas på red dots designmuseum i Essen i Tyskland fr.o.m. 5 juli 2011.

Red dot-designpriset har funnits ända sedan 1955 och är nu världens största och mest framstående designtävling. Det har tre grenar: produktdesign, kommunikationsdesign och designkoncept. Det inkom nästan 14 000 bidrag från 68 länder bara för år 2010.

Kontakta oss för mer information om Magnetic Grabber.